In 2030 rijden er naar verwachting zo’n 9,4 miljoen personenauto’s rond in Nederland. Eén op de vijf auto’s zal dan elektrisch aangedreven(oftewel een EV voertuig) zijn. Om die op te laden zijn er 1,5 miljoen extra laadpalen nodig. Eind vorig jaar stonden er 230.000 laadpalen in Nederland. ECO installaties wil bijdragen aan het behalen van de doelen van het klimaatakkoord. Daarom installeren wij vanaf heden ook laadpalen. Dit doen we vaak in combinatie met zonnepanelen. In de toekomst kan de elektrische auto ook fungeren als batterij van jouw huis. Dus ook de warmtepomp en ventilatie voorzien van stroom. Wij horen je vraag al: Welke laadpaal moet ik kiezen?
Zonnepanelen in combinatie met slim of standaard laden
Door middel van het juiste aantal zonnepanelen kan jouw auto gelijk worden opgeladen door de zon. Bij een standaard laadpaal werkt het zo dat je auto gelijk wordt opgeladen wanneer je deze inplugt. Deze wordt gelijk dan opgeladen tot 100% zonder daarbij rekening te houden of er op dat moment energie over is van de zonnepanelen.
Slim laden gaat over een ‘slim’ apparaat dat de laadtijd en het laadtarief kan regelen, in plaats van met een handmatige aan/uitknop. Dit gebeurt door middel van een dataconnectie tussen je EV en de lader. Denk hierbij bijvoorbeeld aan slimme EV-laadapplicaties, die ervoor zorgen dat jij, met behulp van je smartphone, kunt bepalen hoe je EV wordt opgeladen. Met slim laden kan de auto op de laadpaal aangesloten zijn, zonder dat hij daadwerkelijk de gehele tijd aan het opladen is. In plaats daarvan kunnen individuele EV-eigenaars of energiebedrijven bepalen wat het meest efficiënte moment is om de auto te laden. Daarbij rekening houdend met de energievraag en de kosten, afhankelijk van het land en de energieleverancier.
Dit kan klanten op sommige momenten economische voordelen bieden. Veel energiebedrijven hebben bijvoorbeeld voordelige tarieven als je ’s nachts laadt of wanneer de zonnepanelen veel energie opwekken. Dit voorkomt ook dat een groot deel van de EV-eigenaren op hetzelfde moment laadt en daarmee het elektriciteitsnet te zwaar belast.
Bidrectioneel laden niet meer weg te denken in de toekomst
Wist je dat je een elektrische auto als ‘rijdende batterij’ kan gebruiken om te kunnen voorzien in de stroombehoefte in de wintermaanden? Dit wordt ook wel een Vehicle2Home (V2H) systeem genoemd. Hierdoor heb je geen energie nodig van het net. Hiervoor heb je auto nodig die bidrectioneel kan laden. Maar wat is Bidirectioneel laden? Het is EV-laden dat twee kanten op gaat. Terwijl bij unidirectionele (één richting) EV-laders elektriciteit van het elektriciteitsnet naar het elektrische voertuig stroomt, kan bij directionele (twee richtingen) EV-laders de elektriciteit twee kanten op stromen. Bij ECO installaties hebben we veel kennis op dit gebied en kunnen je voorzien van een goed advies.
De voordelen van bidrectioneel laden
- Je kan overtollig energie weer verkopen aan het energie net
- Maak gebruik van energietarieven in de daluren, hierdoor bespaar je geld
- Je wordt zelfvoorzienende en bent niet meer afhankelijk van het energienet (project voorbeeld Falgatuinen)
Op het moment zijn er maar een aantal auto’s die bidrectioneel kunnen laden. Echter wordt in de toekomst elke elektrisch auto hiervan voorzien. Naarmate de technologie beter wordt, worden de mogelijkheden ook groter. Als EV-eigenaar kun je eigenlijk alleen maar winnen als je kiest voor een bidirectionele lader. Dat begint het feit dat je geld kunt verdienen door stroom terug te leveren aan het elektriciteitsnet. En het eindigt bij een leven dat zelfvoorzienend is op het gebied van stroom. De voordelen van bidirectioneel laden zijn overduidelijk.
Deze vorm van zelfvoorziening op energiegebied (onafhankelijkheid van externe energieleveranciers) wordt een steeds belangrijker onderwerp tijdens de energietransitie. Steeds meer huiseigenaren worden nu prosumenten – dat wil zeggen producenten en consumenten – van zelf opgewekte elektriciteit.
Ik wil een eigen laadstation maar wat zijn de kosten?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €750 en €2575. De kosten van het hele pakket hangt af van het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Welke laadpaal moet ik kiezen?
Om te bepalen welke laadstation nodig voor jouw situatie kan je met ECO installaties een afspraak plannen om langs te komen zodat we de situatie kunnen inspecteren. Hierna kunnen we advies geven welke laadstation geschikt is en of er eventueel aanpassingen gedaan moeten worden aan de meterkast. Wil naast een laadstation ook zonnepanelen en een warmtepomp? Of bespreken hoe wij jouw huis energie neutraal kunnen maken? Plan dan een ECO intake. De investering van een ECO intake krijg je terug wanneer wij de installatie bij jou kunnen realiseren.